ΕΦΗΒΕΙΑ

 

Ακολουθούν τρία άρθρα για την εφηβεία και τα προβλήματά της

ΑΝΘΟΛΟΓΗΜΕΝΑ ΑΠΟΣΠΑΣΜΑΤΑ ΑΠΟ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΩΝ ΜΑΘΗΤΩΝ ΤΩΝ ΤΜΗΜΑΤΩΝ Α4, Α5, Α6

Παράπονα

·         Μάνα, μη μου φωνάζεις υπερβολικά όταν κάνω κάτι λάθος και εσύ πατέρα να είσαι πιο ψύχραιμος και ήρεμος, να ακούς και την δική μου γνώμη ώστε να λύνουμε με διάλογο τις διαφωνίες μας.

·         Να μην είστε υπερπροστατευτικοί μαζί μου, δεν με αφήνετε να ωριμάσω και να γίνω υπεύθυνο άτομο.

·         Να με εμπιστεύεστε περισσότερο, αφήστε με να γυρνάω σπίτι λογικές ώρες.

·         Διαθέστε χρόνο και για εμένα, ξέρω ότι είστε πολυάσχολοι, ότι έχετε πολλές επαγγελματικές υποχρεώσεις αλλά απελευθερώστε τουλάχιστον το Σαββατοκύριακο ώστε να έρθουμε πιο κοντά.

·         Μην απορρίπτετε τους φίλους μου από την εξωτερική εμφάνιση, εμπιστευθείτε με.

·         Σταματήστε τις καθημερινές εντάσεις στο σπίτι, με διαλύουν ως άτομο και με απομακρύνουν από εσάς.

·         Μην τσακώνεστε μπροστά μου, με κάνετε να νιώθω άβολα και αμήχανα όταν μου ζητάτε να συνταχτώ με τον έναν από εσάς…

·         Μην με επικρίνετε μπροστά σε άλλους, με ενοχλεί πολύ και με μειώνει χάνοντας την αυτοπεποίθησή μου

·         Μην με πιέζετε όταν σας λέω ότι δεν μπορώ να διαβάσω περισσότερο και χρειάζομαι ξεκούραση, μην ανησυχείτε θα βρω το κουράγιο και τη δύναμη να συνεχίσω

·         Πρέπει να καταλάβετε ότι και εγώ κουράζομαι στο σχολείο γιατί προσπαθώ να είμαι επιμελής μαθήτρια.

 

 

 

Επιθυμίες

·         Θα ήθελα να ρυθμίσεις μπαμπά έτσι την εργασία σου ώστε να μπορούμε να ταξιδεύουμε πάλι όπως παλιότερα.

·         Αναπολώ τα κυριακάτικα τραπέζια, τις συζητήσεις και τα γέλια γύρω από αυτό.

·         Επιτρέψτε μου να καλώ τους φίλους μου στο σπίτι, είναι καλά παιδιά.

·         Μην αποφεύγετε να έρχεστε στο σχολείο και να ρωτάτε για την απόδοσή μου, χρειάζεται να βλέπω ότι ενδιαφέρεστε για εμένα.

·         Θα ήθελα να διαθέτετε περισσότερα χρήματα για το ντύσιμό μου, ντρέπομαι και αισθάνομαι κατώτερη μπροστά στις συμμαθήτριές μου που μπορούν και ακολουθούν την μόδα σε αντίθεση με εμένα...

·         Μη με αναγκάζετε, μη με πιέζετε να ασχολούμαι με ένα άθλημα που δεν μου αρέσει, αφήστε με να ακολουθήσω αυτό που έχω επιλέξει εγώ.

·         Μπαμπά θα ήθελα από εσένα περισσότερη συμπαράσταση στα ψυχολογικά μου αδιέξοδα και εσύ μαμά μην είσαι τόσο υπερπροστατευτική, άφησέ με να δοκιμαστώ στην ζωή για να μάθω, να ωριμάσω.

·         Όταν με βλέπετε να αντιδρώ άσχημα και να είμαι κακοδιάθετη, μην αντιδράτε ανάλογα. Να είστε ήρεμοι και ψύχραιμοι, να μου δείχνετε κατανόηση. Πολλές φορές το κάνω για να τραβάω την προσοχή σας.

·         Μην φοβάστε να είστε ειλικρινείς μαζί μου, αυτό με δυναμώνει περισσότερο και ενισχύει την εμπιστοσύνη μου απέναντι σας.

·         Θέλω να είστε περήφανοι για εμένα!

 

ΓΡΑΜΜΑ ΣΤΟΥΣ ΓΟΝΕΙΣ

  Αθήνα, 24/1/2022

Αγαπημένοι μου γονείς,

     Σας γράφω αυτό το γράμμα για να σας εκφράσω όλα τα παράπονα που με βασανίζουν και στα οποία θα ήθελα να δώσετε ιδιαίτερη προσοχή, αλλά και για να σας εκθέσω τις επιθυμίες μου.

         Αρχικά, ένα από τα βασικά μου παράπονα είναι ότι δεν <<ακούγομαι>> μέσα στην οικογένεια. Δηλαδή, δεν έχω ελευθερία γνώμης και είμαι υποχρεωμένος να δέχομαι τις αποφάσεις σας χωρίς να μπορώ να διεκδικήσω  τα δικαιώματα μου. Επίσης, στεναχωριέμαι πολύ όταν με κρίνετε για τις επιλογές μου και τα λάθη μου και δεν μου συμπαραστέκεστε αλλά με τιμωρείτε νομίζοντας πως έτσι θα διορθωθώ. Επιπλέον, με ενοχλεί πολύ η υπερπροστατευτικότητα που μου δείχνετε η οποία με <<πνίγει>> καθώς δεν μου έχετε εμπιστοσύνη και διαρκώς θέλετε να ελέγχετε τις παρέες μου και τους φίλους μου.

       Εκτός από τα παράπονα θα ήθελα να σας εκφράσω και τις  επιθυμίες μου. Μία από τις επιθυμίες μου είναι, να με σέβεστε σαν προσωπικότητα και να λαμβάνετε υπόψη σας την γνώμη μου καθώς δεν είμαι πια μικρό παιδί και έχω μεγαλώσει και έχω την δική μου άποψη για κάποια πράγματα. Επιπρόσθετα, θα ήθελα να αφουγκράζεστε  περισσότερο τις ανάγκες μου και τις επιθυμίες μου και όσο περνάει από το χέρι σας να τις καλύπτετε ώστε να νιώθω  και εγώ ότι δεν με αγνοείτε και μια τελευταία μου επιθυμία είναι, να μου δείχνετε περισσότερο την αγάπη σας με περισσότερους τρόπους γιατί αν και είμαι έφηβος  χρειάζομαι την οικογενειακή θαλπωρή.

    Ελπίζω να λάβετε υπόψη σας όλα όσα έγραψα  και να προσπαθήσετε και εσείς από την μεριά σας ώστε να βελτιώσουμε την επικοινωνία μας και να γεφυρώσουμε το μεταξύ μας χάσμα.

 

Με αγάπη

ο γιός σας.

ΠΡΟΤΥΠΑ, ΕΙΔΩΛΑ ΚΑΙ ΕΦΗΒΟΙ

 

Οι νέοι στην εφηβεία διαμορφώνουν την προσωπικότητά τους και έτσι επηρεάζονται και μιμούνται διάσημα πρόσωπα ή του περιβάλλοντός τους.Αυτή η τάση των εφήβων έχει θετικά και αρνητικά αποτελέσματα τα οποία εξαρτώνται από τον χαρακτήρα των προτύπων.

Τα πρότυπα  γενικότερα είναι πρότυπα τα οποία είναι άξια μίμησης για τα θετικά τους χαρακτηριστικά.Έτσι επιδρούν θετικά στους νέους. Οι έφηβοι εμπνέονται από τα πρότυπά τους  και έτσι ανοίγουν δρόμους για την σταδιοδρομία τους και την δημιουργική έκφρασή τους. Για παράδειγμα οι αθλητές εμπνέουν τους νέους να είναι εργατικοί και αφοσιωμένοι στο στόχο τους. Ακόμα, άνθρωποι από τον χώρο της επιστήμης και της τέχνης είναι θετικά πρότυπα , καθώς ενθαρρύνουν την δημιουργικότητα.

Από την άλλη πλευρά, τα "είδωλα" προβάλλονται υπερβολικά από τα ΜΜΕ δηλαδή είναι πρόσωπα που γίνονται αντικείμενο υπερβολικής αγάπης και λατρείας, συνήθως λόγω της ομορφιάς ,του πλούτου και του τρόπου ζωής τους. Όλα αυτά επηρεάζουν τα παιδιά καθώς πιστεύουν ότι το "φαίνεσθαι" είναι σημαντικότερο από το "είναι". Επίσης , πολλές φορές  είναι επικίνδυνο γιατί τα είδωλά τους κάνουν καταχρήσεις και αυτό στέλνει αρνητικά μηνύματα στους νέους. Η ταύτιση με τα είδωλα δεν οξύνει την κριτική σκέψη των νέων και έτσι δεν σχηματίζουν μια ολοκληρωμένη προσωπικότητα που προβληματίζεται και ενδιαφέρεται για τον κόσμο γύρω τους αλλά μια προσωπικότητα που νομίζει ότι η ευτυχία έρχεται με τα χρήματα και τη λάμψη.

Συνοψίζοντας, η ταύτιση των νέων με άλλους ανθρώπους είναι αναπόφευκτη, για αυτό πρέπει οι φορείς αγωγής και τα ΜΜΕ να προωθούνσωστά πρότυπα και όχι επιφανειακά είδωλα.

 

Ελένη Τριανταφύλλου Α4

 


Σχόλια

Δημοφιλείς αναρτήσεις από αυτό το ιστολόγιο

ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΕΣ 2022-2023

ΤΑ ΑΡΘΡΑ ΜΑΣ ΕΙΝΑΙ ΤΑΞΙΝΟΜΗΜΕΝΑ ΑΝΑ ΚΑΤΗΓΟΡΙΑ

ΑΡΘΡΑ ΓΙΑ ΤΟ ΠΕΡΙΒΑΛΛΟΝ ΚΑΙ ΤΗΝ ΠΑΡΑΔΟΣΗ